
Houd jij je gezicht in de plooi? Trek jij het gouden ei zonder dat je mede spelers het weten? Dan ga je er met de winst vandoor. Maar pas op voor de haan want die houdt wel van een lekker eitje!
In het eerste jaar van mijn opleiding CMD (communicatie and multi media design) heb ik mijn "eigen project" gewijd aan het maken van een kaartspel!
Na weken zwoegen, presenteer ik u FINITO...
Finoto is een gezelschap spel voor het hele gezin. Maar waar begin je nou?


Het idee
Aangezien ik zelf enorm veel plezier beleef aan het spelen van spellen met vrienden en familie, had ik talloze ideeën, maar tegelijkertijd wist ik niet waar ik moest beginnen. Om deze reden ben ik begonnen met het opstellen van onderzoeksvragen.
- Wat voor verschillende spellen heb je? - Wat wil ik maken en waarom?
- Hoe begin je met het maken van een spel?
- Wat maakt een spel aantrekkelijk? - Waarom spelen mensen een bepaald spel?

Het onderzoek
In mijn onderzoek heb ik gesprekken gevoerd met professionals om te begrijpen hoe zij te werk gaan en hoe ze rekening houden met de behoeften van de doelgroep. Na wat e-mails te hebben verstuurd, ben ik in contact gekomen met 999Games. Zij hebben mij een documentaire gestuurd waarin van begin tot eind wordt uitgelegd hoe een spel wordt ontwikkeld.
Wat heb ik uit deze documentaire geleerd?
Ik heb geleerd dat voordat je begint met het bedenken van een spel, het essentieel is om te kijken naar de doelgroep en te begrijpen wat zij precies leuk vinden. Op basis pas je je spel elementen en je thema aan.
Doelgroep
Mijn keuze is gevallen op het ontwikkelen van een echt familiespel, dat gericht is op een doelgroep van 12 tot 50 jaar. Om de behoeften van deze doelgroep in kaart te brengen, heb ik een enquête afgenomen.
De conclusie luidt als volgt:
- Binnen de doelgroep gaat de voorkeur uit naar actie en reactie boven strategisch elementen.
- Tactiek wordt hoger gewaardeerd dan puur geluk in het spel.
- Het spel mag niet langer duren dan 20 minuten.

Concepten
Met de uitkomsten van het doelgroep onderzoek ben ik aan het concepten geslagen.
Hieruit heb ik 3 concepten bedacht die ik ook getest heb met de doelgroep.
Doormiddel van een stemming tijdens een expositie heeft de doelgroep kunnen stemmen op het concept dat hun het meeste aanspreekt.



Uit onderzoek is gebleken dat Bluf het meest in de smaak valt bij de doelgroep. Hoewel bluffen vaak geassocieerd wordt met een rebelse maffiasfeer, vond ik dit niet helemaal passend voor een familiespel. Daarom heb ik besloten om te kiezen voor een vriendelijkere uitstraling.

Ontwerpen
Ik ben gestart met het creëren van een moodboard. Voor de uitstraling heb ik gekozen voor een vrolijke en vriendelijke stijl, waar ik later nog leuke illustraties aan kan toevoegen.
Bovendien heb ik besloten om een Mexicaans thema toe te voegen, omdat dit voor mij geassocieerd wordt met gezelligheid en lekker eten, activiteiten die vaak in grote groepen plaatsvinden.




Vervolgens begon ik met het schetsen van de illustraties. Al snel trokken de getekende kippen mijn aandacht, ik besloot ze verder uit te werken en te digitaliseren. Deze kippen vormden uiteindelijk de kern van mijn spel en speelden een belangrijke rol.
Hieronder ziet u hoe ik de tekeningen heb verwerkt tot het definitieve ontwerp van de kaartjes.






Het eind product

